Betreft: schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel…
Vragen aan College inzake beter openbaar vervoer in Westland
11 juli 2024
Betreft: schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad inzake beter openbaar vervoer in Westland
Vraag 234 2022-2026
Edelachtbaar College,
Inmiddels zijn alle partijen het erover eens dat het openbaar vervoer in Westland sterk verbeterd en gewijzigd moet worden. De vele klachten die er op dit moment over EBS in Westland zijn wegens het uitvallen van ritten waardoor reizigers geregeld te laat op het werk, school en zorginstelling komen, het ontbreken van de juiste OV-verbindingen en klachten met betrekking tot de informatievoorzieningen en meldingensysteem, niet adequaat handelen op klachten, zijn veelgehoorde klachten. Vandaar dat de Raad het College verzocht zienswijzen in te dienen bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, die opdrachtgever is van het openbaar vervoer in Westland en in feite dat openbaar vervoer ook bepaalt.
Inmiddels hebben wij de antwoorden gekregen van de MRDH op de 20 zienswijzen zoals deze door de gemeente zijn ingediend bij MRDH. Op nagenoeg geen enkele zienswijze wordt inhoudelijk gereageerd, dan wel wordt ingegaan door in te stemmen met de gevraagde wijziging. Dat betekent dat het Vervoerplan zoals dat door de MRDH is voorgesteld zonder enige wijziging wat Westland betreft zal worden aangenomen, hetgeen betekent dat de komende tijd het Westlandse openbaar vervoer niet verbeterd kan worden.
bijlage artikel 42-vraag 234 Beantwoording MRDH zienswijzen
Wij voegen bij de beantwoording op de zienswijzen. De nachtbuslijn komt er voorlopig niet, een verlenging van buslijn 21 naar Wateringen door de HTM wordt niet voor mogelijk gehouden, betere bushaltes komen er niet en ook EBS wordt niet aangepakt omdat EBS aangeeft dat vervallen ritten op de website van EBS goed zichtbaar zijn en zij er ook niets aan kan doen dat chauffeurs weglopen want het personeelstekort blijft. Algemeen bekend is dat EBS een slecht personeelsbeleid heeft en chauffeurs regelmatig overstappen naar andere busbedrijven. Dat is uiteraard een omstandigheid die voor risico van EBS is en ten onrechte dekt de Metropoolregio dit in. Ook het gebruiken in Monster van kleinere bussen wordt als niet mogelijk gezien en evenmin wordt ingegaan op de suggestie om veel meer direct te rijden naar het metrostation in Hoek van Holland, dan wel de tramhaltes in Wateringse Veld. Er zijn voldoende mogelijkheden om met de bus te reizen, volgens de Metropool. Bushaltes horen niet tot het vervoersplan en worden dus ook niet aangepakt. Hetzelfde geldt voor de loopafstand van bushaltes van de dorpen omdat de Metropoolregio geen maximale loopafstanden voor de bus kent.
Kort en goed: teleurstellende reacties en zoals Westland Verstandig al eerder aangaf tijdens de commissievergadering schiet dit allemaal niet op en wordt hiermee bevestigd dat de structuur en de wijze waarop het openbaar vervoer in Westland wordt aangestuurd, volstrekt verkeerd is. De gemeente heeft weinig in te brengen en de Metropoolregio doet er niets aan en dus verandert er niets en blijven we tobben. Dat moet duidelijk anders en beter.
Opvallend is dat de zienswijzen voor wat betreft Den Haag en Rotterdam en andere stedelijke gebieden veel toegeeflijker worden benaderd en het openbaar vervoer in die delen van de Metropoolregio vele malen beter is dan in Westland. Westland is op dat punt in het verleden onderbedeeld en dat dient op korte termijn rechtgetrokken te worden.
Dit leidt tot de volgende vragen:
- Is het College bereid om nu een keer door te pakken richting Metropoolregio en aan te geven dat dit echt niet kan en dat Westland blijkbaar bewust door de Metropoolregio achtergesteld wordt voor wat betreft openbaar vervoer ten opzichte van andere delen van de Metropoolregio?
- Wat gaat het College doen om aan deze kromme situatie een einde te maken en te zorgen dat we wel over een goed openbaarvervoersnetwerk komen te beschikken, hetgeen belangrijk is voor de verdere ontwikkelingen in en rondom Westland?
- Is het College het met de fractie van Westland Verstandig eens dat een goed openbaar vervoer in Westland in de toekomst wel eens een hele belangrijke factor kan zijn, willen we ons als tuinbouwgemeente handhaven?
Wij verzoeken uw College deze vragen schriftelijk te beantwoorden binnen de daarvoor gestelde termijn.
Hoogachtend,
U e.a.,
Namens de fractie van Westland Verstandig
Peter Duijsens