skip to Main Content

Vragen aan College inzake inzake aanhoudende stroom klachten over EBS

Betreft: schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad inzake aanhoudende stroom klachten over EBS

 

Vraag 191 2022-2026

 

Edelachtbaar College,

Ondanks diverse beloften dat een en ander verbeterd zou worden en ook dat met EBS dringend gesproken zou worden, verandert het klachtenpatroon niet en het aantal klachten neemt zelfs toe. Er komt geen enkele verbetering in de wijze waarop EBS klachten afwikkelt en moet nog steeds betaald worden voor telefonisch contact, terwijl dat contact geen enkel resultaat oplevert.

Kinderen komen te laat op school, ouderen missen afspraken in ziekenhuizen, nog los van allerlei andere ongemakken. Reizigers komen te laat op de plek van bestemming en dat doordat EBS haar verplichtingen niet nakomt.

Sinds kort geeft EBS op mails een standaard antwoord welke als volgt luidt:

“EBS stelt alles in het werk om passagiers zo snel en veilig mogelijk volgens de dienstregeling naar de plaats van bestemming te brengen.”

en

“Op dit moment hebben we behalve uitval door ziekte, ook te maken met personeelstekort waardoor meerdere ritten uitvallen”.

en

“Uw melding heb ik daarom doorgezet naar de afdeling Bus, zodat deze op de hoogte is van uw reactie ….”.

Het zal duidelijk zijn dat vorenstaande wijze van beantwoording niet of nauwelijks tot tevredenheid leidt.

Actie vanuit de gemeente en de Metropoolregio richting EBS is inmiddels nodig, te meer omdat ook andere regio’s harde acties ondernemen, boetes opleggen en dreigen met beëindiging van de concessieovereenkomst.

Dit leidt tot de volgende vragen:

  1. Wat is er sedert de eerste klachten richting EBS gedaan en wat is er bereikt?
  2. Is het College het met de fractie van Westland Verstandig eens dat nu toch een beetje de maat vol is en EBS dient te presteren en zich niet meer mat verschuilen achter personeelstekort of andere voor haar risico komende omstandigheden?
  3. Hoe gaat het College dit richting onze inwoners communiceren?

Wij verzoeken uw College deze vragen schriftelijk te beantwoorden binnen de daarvoor gestelde termijn.

Back To Top