skip to Main Content

Vragen aan College inzake aanvullende vraag ophalen huishoudelijk afval

Het College van Burgemeester en Wethouders
van de Gemeente Westland
Postbus 150
2670 AD  NAALDWIJK

 

 

21 juli 2020

 

Betreft: schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad 2016 inzake aanvullende vraag ophalen huishoudelijk afval

 

Vraag 896 2018-2022

 

Edelachtbaar College,

Ondanks de vragen en verzoeken heeft het College nog steeds de zaken niet op orde. Zo werden de grijze bakken aan de Woutersweg niet geleegd en ook de oranje bakken op de Naaldwijkseweg niet. Nu zal de wethouder wel weer aangeven in zijn antwoord dat er niet gemeld is en dat Westland Verstandig deze vraag niet had behoren te stellen maar in de app had moeten melden, maar dan kunnen we het College geruststellen. Meldingen zijn gedaan door de bewoners zelf op het nummer 140174, melding is door Westland Verstandig eerst gedaan aan de wethouder die vervolgens niets anders weet te melden dan dat de bewoners zelf moeten melden en het zal duidelijk zijn dat de bewoners zelf furieus zijn om een dergelijke reactie van de wethouder. Ongehoord en ongepast en er worden zelfs nog sterkere bewoordingen gebruikt. Dit kan echt niet meer. Eigen fouten proberen af te wentelen op de politieke melders is not done en tart iedere vorm van fatsoen.

Westland Verstandig heeft eerst getracht een en ander aan de wethouder door te geven, die vervolgens niet meer weet aan te geven dan dat we dat niet meer moeten doen en dat gemeld moet worden via de meldpunten. De wethouder ziet alleen over het hoofd dat dat niet helpt en de bewoners niet verder komen dan het bericht van de andere zijde: “we geven het door” en vervolgens gebeurt er niets. Ofwel het systeem klopt niet ofwel men heeft lak aan onze inwoners en dat terwijl de tarieven van het ophalen van het huishoudelijk afval dit jaar met 10% voor de burgers zijn gestegen. Dit duurt nu al vanaf 1 januari. Toegezonden schema’s en brieven kloppen niet, andere bewoners krijgen geen brieven en op aangekondigde dagen dat één keer in de drie weken de grijze bak wordt opgehaald, wordt die bak niet opgehaald, hetgeen betekent dat men vervolgens weer drie weken moet wachten en de bak al vol is. Hoe simpel kan dit allemaal niet geregeld worden en wat een verspilling van tijd en geld omdat het allemaal niet goed geregeld is.

Dit leidt dan tot de volgende vragen:

  • Waarom geeft het College/de wethouder als antwoord aan Westland Verstandig dat er beter gemeld kan worden, terwijl er tientallen meldingen geweest zijn uit de hierboven genoemde buurten, maar ook uit andere straten waar hetzelfde beeld zichtbaar was?
  • Waarom krijgt het College de zaak niet op orde en waarom is dit zo’n groot probleem geworden sedert 1 januari 2020 omdat vóór die tijd er sporadisch klachten binnenkwamen en het nu klachten regent?
  • Nogmaals de vraag of het College / de wethouder deze zaken nog wel onder controle heeft ofwel dat het bedrijf wat de uitvoering doet de leiding heeft en zelf de spelregels bepaalt en ook niet leert van gemaakte fouten? Wie stuurt een en ander bij?

Nog een vooraankondiging: Als dit beeld in Westland blijft bestaan in de komende weken, dan zal Westland Verstandig dit onderwerp ook agenderen op de extra raadsvergadering van 1 september a.s.

De fractie van Westland Verstandig verzoekt u de vragen binnen de daarvoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden.

Hoogachtend,
U e.a.,

 

Namens de fractie van Westland Verstandig
Peter Duijsens

 

Back To Top