6 mei 2024 Betreft: schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in…
Vragen aan College inzake kwaliteit en inhoud antwoorden op meldingen van inwoners Westland
Het College van Burgemeester en Wethouders
van de Gemeente Westland
Postbus 150
2670 AD NAALDWIJK
31 augustus 2020
Betreft: schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad 2016 inzake kwaliteit en inhoud antwoorden op meldingen van inwoners Westland
Vraag 917 2018-2022
Edelachtbaar College,
Onze fractie wordt, zeker sedert het moment dat het College opmerkingen maakte dat de inwoners eerst zelf moeten melden, de afgelopen weken geregeld benaderd door inwoners die weliswaar een melding gedaan hebben, maar afgescheept worden met geen antwoord of eigenlijk onzinnige antwoorden en antwoorden die duidelijk maken dat ze niet serieus genomen worden. Weliswaar is het Meldpunt –wat per mail, via de app Buiten Beter, of welke wijze dan ook geschiedt- natuurlijk van toegevoegde waarde, maar dit instrument moet natuurlijk niet verworden tot een methode om klagende burgers en burgers die een serieuze melding hebben met een kluitje in het riet te sturen. Tal van voorbeelden kunnen gegeven worden en ook onze fractie heeft die ervaring al meerdere jaren. Vele meldingen worden gedaan en een en ander wordt steeds op een niet afdoende en uiterst formele wijze afgedaan.
Bijvoorbeeld een inwoner meldt op 17 augustus dat zijn huisvuil niet is opgehaald, terwijl dat wel had gemoeten volgens de roosters, en verzoekt dat alsnog de bakken worden leeggemaakt. Het antwoord op die melding is: “U heeft op 17 augustus 2020 een melding doorgegeven over het onderwerp overig en categorie minicontainers. Uw melding kan helaas niet binnen de standaard afhandelingstermijn afgehandeld worden. De verwachte gereeddatum is door de behandelaar van uw melding opgeschoven naar 30-9-2020”.
Voeg daaraan toe dat meldingen gedaan worden waarvan keurig een ontvangstbevestiging wordt ontvangen, maar na enige weken wordt aangegeven dat de kwestie afgehandeld is, terwijl de inwoners nog steeds niet vernomen hebben en ook nog niets daadwerkelijk aan het onderwerp van de melding gedaan is.
Wel geeft het College aan dat er jaarlijks tienduizenden meldingen zijn van zaken die vaak niet op orde zijn.
Dit leidt tot de volgende vragen:
- Is het College bekend met het vorenstaande en op welke wijze houdt het College de vinger aan de pols dat dit soort praktijken –het niet serieus nemen van burgers en hen met een kluitje in het riet sturen- niet voorkomen?
- Hoeveel meldingen zijn er tot nog toe gedaan en kan het College aangeven –uiteraard in grote lijnen- wat er met die meldingen gedaan is?
- Hoe kan het College verbetering brengen in vorenstaande trend die absoluut niet uitzondering, maar meer de regel is geworden?
De fractie van Westland Verstandig verzoekt u de vragen binnen de daarvoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden.
Hoogachtend,
U e.a.,
Namens de fractie van Westland Verstandig
Peter Duijsens