skip to Main Content

Vragen aan College inzake teleurgestelde inwoners over dienstverlening gemeente

Het College van Burgemeester en Wethouders
van de Gemeente Westland
Postbus 150
2670 AD  NAALDWIJK

 

7 juni 2021

 

Betreft: schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad 2016 inzake teleurgestelde inwoners over dienstverlening gemeente

Vraag 1049 2018-2022

Edelachtbaar College,

Bijgaande mails ontvingen wij van een tweetal inwoners uit Westland:

Mail 1:
“Op 3 juni 2021 is door een ongelukkige samenloop van omstandigheden het rijbewijs van mijn vrouw gesmolten en dus onleesbaar / onbruikbaar geworden.
Vanmorgen wilde zij op de afspraken pagina van de gemeente Westland een afspraak maken voor de aanvraag van een vervangend rijbewijs.
Deze site bleek niet meer te functioneren en er was ook geen vermelding te zien wat hier de reden van was. Hierdoor kun je gaan twijfelen aan het functioneren van je computer of aan je digitale vaardigheid.
Na enig volhouden vanmorgen telefonisch contact kunnen krijgen met een medewerkster van het Gemeentekantoor. Na uitleg van bovenstaande, kwam het ‘simpele’ antwoord: dat de afsprakenagenda voorlopig in de maand juni geblokkeerd was.
Als reden werd opgegeven; ’te druk’.  We moesten het aan het eind van de maand nog maar eens proberen.
Op de vraag wat te doen bij een controle, waarbij geen geldig rijbewijs getoond kon worden (dus ook geen bevestiging voor een gemaakte afspraak voor een aanvraag), kwam uiteraard geen antwoord.
Wij kunnen ons voorstellen dat met name ouderen en/of digitaal minder vaardige mensen ‘vastlopen’ bij de genoemde afspraken pagina. Het zou toch fijn geweest zijn als daar zichtbaar was, wat de reden is van het niet kunnen maken van een afspraak.
Wij hebben afgelopen week wel via de pers kennis genomen van de drukte bij de paspoort aanvragen. Daar ligt de verantwoordelijkheid anders, je kunt immers zelf op tijd zorgen dat je documenten op tijd in orde zijn…
Wat de reden ook mag zijn, de service verlening van de Gemeente Westland stelt ons (wederom) zeer teleur.”

En

Mail 2:
“Ik hoop dat ik niet te veel tijd verg van u met het volgende,
Mijn rijbewijs loopt tot 1 juni, alles geregeld en alleen nog afspraak maken op gemeentehuis maken en na 5 werkdagen kan het nieuwe rijbewijs worden opgehaald.
Wil ik een online afspraak maken en dan blijkt dat het 2 en een halve week duurt voor ik op het gemeentehuis terecht kan.
Dit constateer je pas als je een afspraak wil maken.
Als reden werd door de medewerkster aangegeven dat het erg druk was.
Bij de gemeente Zoetermeer met ruim 124.000 inwoners kan dit na 2 dagen!
Helaas kreeg ik niet de indruk dat het een drukke bedoening was bij de balies, in tegendeel.
Door een spoedaanvraag wat 34,10 euro meer kost, kon ik vandaag na enkele dagen komen.
Verder is het raar dat het nieuwe rijbewijs start vanaf de aanvraagdatum en niet verder aansluit vanaf de vervaldatum van het huidige rijbewijs.
De kosten zijn toch aanzienlijk, CBR geneeskundige verklaring, keuring, en rijbewijs.
Dus als je door de problemen bij het CBR je rijbewijs snel aanvraagt en het loopt vlot, dan kan je zo maar maanden korter gebruik maken van een rijbewijs voor 5 jaar.
Bij de receptie gevraagd of er een ideeënbus was, maar die was er niet. Moest de gemeente maar bellen of mailen. Weet u wat ik het beste kan doen?”

Volgens mij hebben de betreffende inwoners gelijk als ze aangeven dat in spoedgevallen er toch geen blokkade van de dienstverlening moet zijn gedurende een hele maand. Waarom is dit en kan dat niet anders ingericht worden? Waarom niet meer oplossingen op maat in geval dat nodig is en wellicht de standaardzaken die niet echt tijdsgevoelig zijn, op een andere wijze inrichten waardoor er meer ruimte komt voor spoedgevallen.

Dit leidt tot de volgende vragen:

  • Herkent het College vorenstaand beeld en waarom wordt op deze wijze de dienstverlening aan de burgers ingericht?
  • Is het College het met de betreffende inwoners en ook met de fractie van Westland Verstandig eens, dat dit tot teleurstellingen leidt, die onnodig zijn?

De fractie van Westland Verstandig verzoekt u de vragen binnen de daarvoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden.

Hoogachtend,
U e.a.,

 

Namens de fractie van Westland Verstandig
Peter Duijsens

 

 

 

Back To Top