skip to Main Content

College en meerderheid Raad acht een gemeenteombudsman in Westland voor klachten van burgers over de Gemeente nog steeds niet nodig. Westland Verstandig begrijpt dat niet gezien de ervaringen en constateringen de laatste jaren in Westland

College en meerderheid Raad acht een gemeenteombudsman in Westland voor klachten van burgers over de Gemeente nog steeds niet nodig. Westland Verstandig begrijpt dat niet gezien de ervaringen en constateringen de laatste jaren in Westland. Nog steeds gaat er teveel fout en wordt de burger te weinig begrepen!

Westland Verstandig vindt dat klachten over ambtenaren / bestuurders moeten kunnen worden voorgelegd aan een plaatselijke ombudsman. Alleen al in 2017 waren er 107 klachten (en dat zonder gemeenteombudsman) die nu eerst door het College zelf en daarna , sommige die daarvoor in aanmerking komen, door de Nationale Ombudsman behandeld worden. Het College keurt natuurlijk “haar eigen vlees”. Deze klachtenprocedure is niet transparant en veel inwoners willen niet naar de Nationale Ombudsman. Vaak reden om maar geen klacht bij de gemeente in te dienen. Voorts blijkt dat deze nu bestaande procedure niet echt werkt en er best veel ongenoegen bestaat bij burgers over de behandeling -communicatie en inhoud- van bij hen levende kwesties en klachten over de gemeente. De gemeentelijke dienstverlening is -zacht uitgedrukt- niet altijd in orde. Er gaat een hoop goed bij de gemeente, maar ook een hoop mis! Dagelijks wordt dat laatste ook door Westland Verstandig ervaren.
De kosten van een gemeenteombudsman verdienen zich vanzelf terug. Immers onze inwoners krijgen al vroeg de mogelijkheid hun grief te uiten en te beoordelen en de ombudsman kan direct ingrijpen, waardoor verdere escalatie -en dus besparen tijd en geld- voorkomen wordt. Inwoners hebben dan de kans hun verhaal te doen en de ombudsman heeft het recht direct inzage in het dossier bij het College en de ambtenaren te krijgen. Inschakeling van de gemeenteombudsman geeft dan mogelijk direct een schok of het gewenste effect en de klachten kunnen snel opgelost worden op een voor onze burgers acceptabele wijze. Ook gaat van het optreden van de Westlandse ombudsman een preventieve werking uit. Ambtenaren en bestuurders zullen beter hun best gaan doen, omdat ze anders het risico lopen dat de gemeenteombudsman corrigerend gaat optreden.
Voorts kunnen uit de ervaringen van de Westlandse ombudsman of -vrouw lessen voor een betere toekomst getrokken worden.
Het College en meerderheid Raad wil dit alles niet, omdat ze nog steeds bang zijn voor onze burgers en niet echt bereid zijn burgers met mogelijke klachten echt te helpen.
Jammer, maar Westland Verstandig zal dit onderwerp geregeld op de agenda laten plaatsen. Zoals vaker te zien was, heeft een voor Westland goed idee enige tijd nodig om politiek te landen.

Namens de fractie van Westland Verstandig
Peter Duijsens

 

Back To Top