skip to Main Content

Vragen aan College inzake verkeersoverlast Zand- en Waterweg in Naaldwijk

Het College van Burgemeester en Wethouders
van de Gemeente Westland
Postbus 150
2670 AD  NAALDWIJK

 

 

 

2 juli 2020

 

Betreft: schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad 2016 inzake verkeersoverlast Zand- en Waterweg Naaldwijk

 

Vraag 888 2018-2022

 

Edelachtbaar College,

Onze fractie is benaderd door een groot aantal bewoners uit de omgeving van de Zand- en Waterweg in Naaldwijk. Wij hebben gesproken met de VvE’s van de appartementen en bewoners van de langs de Zand- en Waterweg gelegen huizen.

Geconstateerd wordt dat na het doortrekken van die weg de verkeersintensiteit enorm is toegenomen. Tussen de rotonde en de oversteekplaats van de Bernadetteschool wordt veel te hard gereden. Daarnaast geeft het vrachtverkeer heel veel geluidsoverlast, vooral tussen de appartementsgebouwen die aan beide zijden van de weg liggen. De rotonde is daarenboven onveilig doordat het doorgaande verkeer snel doorrijdt, ook ter hoogte van de rotonde. Dit is gevaarlijk voor de fietsers en de voetgangers op de rotonde.

Ook maakt te veel vrachtverkeer gebruik van de Zand- en Waterweg en dat komt doordat de wegenstructuur Kruisbroekweg / Middel Broekweg gewijzigd is, waardoor het vrachtverkeer een uitgang zoekt naar de Zand- en Waterweg.

Ook ontbreekt een deugdelijk trottoir aan de Zand- en Waterweg, behalve ter hoogte van de rotonde, en dat geeft weer onveilige situaties omdat er best veel kinderen in de betreffende buurt wonen. In ieder geval is geen sprake van kindvriendelijke aanleg. Dit had, aldus de bewoners, toch tijdens de aanleg van een en ander geregeld moeten worden.

De bewoners denken aan een aantal oplossingen:

  • verkeersdrempels ter hoogte van de rotonde en halverwege de rotonde en oversteekplaats van de Bernadetteschool;
  • het instellen van een maximale snelheid van 30 kilometer en ook daadwerkelijke handhaving daarvan, eventueel middels camera’s;
  • alleen vrachtwagens met een bestemming in de wijk toelaten en dus geen doorgaand vrachtverkeer meer;

De bewoners klagen over te snel rijden van het verkeer, te veel verkeer met name vrachtverkeer, geluidsoverlast hetgeen hen ernstig in het woongenot beperkt. Het goed nadenken over een andere wegenstructuur waardoor minder gebruik gemaakt behoeft te worden van de betreffende weg is noodzakelijk. Zo zou weer meer gebruik gemaakt moeten gaan worden van de Grote Achterweg met name voor vrachtverkeer, omdat veel vrachtverkeer daar de bestemming heeft.

Dit leidt tot de volgende vragen:

  • Is het College bereid om op de meest korte termijn overleg te voeren met de betreffende inwoners en met name de VvE’s van de appartementen daar ter plekke? Wil uw College een lijst hebben van degenen met wie wij gesproken hebben, dan zullen we die uiteraard verstrekken.
  • Op een brief van de bewoners zelf van een aantal weken geleden werd nog niet gereageerd. Waarom laat de communicatie het afweten?
  • Kunnen vorenstaande maatregelen genomen worden en is het College bereid om in ieder geval de Zand- en Waterweg in Naaldwijk op te nemen in het Verkeersveiligheidsplan hetwelk uw College thans aan het opmaken is en dat om cameratoezicht door het OM te laten plaatsvinden?
  • Kan op korte termijn een en ander plaatsvinden omdat de bewoners nu al erg lang overlast ervaren van de situatie?

De fractie van Westland Verstandig verzoekt u de vragen binnen de daarvoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden.

Hoogachtend,
U e.a.,

 

Namens de fractie van Westland Verstandig
Peter Duijsens

 

 

Back To Top